Każdy, kto był w Barcelonie, wie, że komunikacja w tym mieście jest wręcz genialna, a opiera się ona w dużej mierze na bardzo rozbudowanej sieci metra. Składa się na nią aż … zresztą zobaczcie sami … zapraszam na ciekawostki Barcelońskiego metra!
Ciekawostki Barcelońskiego metra
1. Pomysł budowy podziemnej linii kolejowej łączącej port z górną częścią miasta zrodził się w 1907 r., Ale pierwsze linie ukończono dopiero w 1924 r., łącząc ze sobą Lesseps i Placa Catalunya.
2. Pierwszą stacją metra była wybudowana w 1922 roku Espanya (L1), która do dziś jest w użyciu.
3. Jedynym oryginalnym wejściem do metra, które przetrwało próbę czasu, jest wejście do stacji Urquinaona (L1, L4) na rogu ulicy Bruc. Zostało ono wybudowane w 1926 roku.
4. Podczas wojny domowej tunele metra były wykorzystywane jako schrony przeciwlotnicze lub magazyn broni.
5. W 2018 r. ponad 400 milionów razy skorzystano z barcelońskiego metra i jest to tym samym nowy rekord.
6. Linia L1 przewozi najwięcej pasażerów rocznie, natomiast linia L11 najmniej!
7. Obecnie Barcelona posiada 11 linii metra, które zatrzymują się na 209 stacjach.
8. Barcelońskie metro obsługiwane jest zarówno przez spółkę do tego powołaną (TMB) jak i przez spółkę odpowiadającą za barcelońskie koleje (FGC) (linie L6, L7, L8)
9. Najdłuższe odcinki do przejścia podczas przesiadki i zmiany linii to te znajdujące się na stacjach Passeig de Gracia (trzeba przejść aż 256 metry!) Plaça de Sants i Diagonal, z kolei najkrótsze to Trinitat Nova, Gorg i Paral.lel.
10. Najdłuższy do przejścia odcinek podczas przesiadki znajduje się na stacji passeig de gracia i powstał przez podziemny parking, który uniemożliwił budowę krótszego przejścia między liniami L3 i L4
11. Barcelona ma aż 12 stacji widmo! (kiedyś istniejących a obecnie nieużywanych) Znajdziemy je zarówno na liniach obsługiwanych przez metro jak i FGC czy Rodalies (kolej). Najbardziej znane to Travessera (L3), Banc , Correus (L4), Gaudí (L5) czy Avinguda de la Llum (FGC) oraz Bifurcació-Vilanova i stacja Marina (RODALIES).