Antonio Tapies — kataloński malarz, rzeźbiarz i teoretyk sztuki. Mistrz sztuki Informel. Jeden z najbardziej znanych hiszpańskich artystów XX wieku. Jego prace podziwiać można w Fundacji jego imienia. Budynek projekt Lluisa Domanecka i Montanera, w którym mieści się fundacja przyozdobiony rzeźbą Tapiesa chmura i krzesło, która znajduje się na jego dachu.
Tapies urodził się w 1923 roku i przez całe swoje życie związany był z Barceloną, gdzie mieszkał i tworzył. Po jednej z pierwszych swoich wystaw w Barcelonie uzyskał stypendium rządu francuskiego i wyjechał do Paryża. Podczas wystawy w Paryżu poznał z kolei Pablo Picassa i Michela Tapié marchanta i krytyka sztuki. Ta znajomość pozwoliła, aby jego prace wystawiane były w Madrycie Paryżu, Wenecji czy Stanach Zjednoczonych. Dzięki temu zyskał międzynarodową sławę i zostając jednym z najbardziej rozpoznawalnych artystów hiszpańskich XX wieku.
Antonio Tapies sztuka
Jego sztuka charakteryzowała się własnym stylem, który szybko wykształcił. Tapies nie chodził do żadnej szkoły, a jako samouk zainteresował się abstrakcją geometryczną i sztuką nurtu Informelu. Został on zapoczątkowany po II wojnie światowej, jako efekt rewaloryzacji takich pojęć jak: materia, pył, cząstka, atom. Tapies natomiast określał go jako malarstwo materyczne (kat. pintura matèrica).
Antonio Tapies jako jeden z pierwszych artystów w swoich dziełach używał materiałów, których nie uważamy potocznie za media malarskie. W jego pracach znajdziemy m.in. skóry, papier, marmurowy pył, a w późniejszym okresie, pod wpływem pop-artu, meble. Nie rezygnował przy tym z tradycyjnej formy obrazu. Lubił eksperymentować z fakturą farby i płótna, a także wykorzystywać przedmioty codziennego użytku. Na tak zakomponowanym tle umieszczać proste motywy, takie jak: krzyże lub krzyżyki, litery, numery i figury geometryczne. Dzięki tym zabiegom nadawał swoim obrazom wymiar symboliczny bądź metafizyczny. Centralną ideą jego dzieł była rehabilitacja materiałów, przedmiotów bądź pojęć, którymi powszechnie się gardzi, bądź są uznawane za nieważne czy niedoskonałe.
Prace A. Tàpiesa są eksponowane w najważniejszych muzeach na świecie.